חסידת אומות העולם שהוכרה לאחרונה כובדה בטקס הוקרה בהנחיית תלמידים

ביום ו’, ה-9 לדצמבר, עצו”מ הוקירה את זכרה של קלבדיה ליכלטובה בזכות גבורתה ומסירות הנפש שהפגינה בזמן שהצילה חיי של יהודים בזמן השואה. הטקס המיוחד התקיים בבי”ס “אילון” בחולון.

ליכלוטובה, שהלכה לעולמה ב-2003 בבת-ים, תיוצג ע”י האלמן שלה, איליה לייברמן, בטקס שייערך ע”י ארגון ‘עצו”מ’ וסגל ביה”ס ‘אילון’, בהנחיית תלמידים מבית הספר. ליכלוטובה זכתה לאחרונה להכרה מטעם “יד ושם” כחסידת אומות העולם. מר ליברמן קיבל את התעודה ואת המדליה בשמה.

“אין להמעיט מהחשיבות של כיבוד זכרם של כל אחד מהאנשים האמיצים ויוצאי הדופן הללו, שהצילו חיים. הם נתנו מצפון לדור שאיבד את דרכו, ופניהם קרנו אור בשעת אפלה חסרת תקדים”, אמר לוי לאור, מנכ”ל ומייסד ארגון “עצו”מ”.

“אנו מאמינים כי הדבר הנכון ביותר הוא להוקיר את חייה של קלבדיה עם ילדי חולון, שהם צאצאי הדור השלישי של יהודים שאותם הצילה ושבמחציתם החליטה קלבדיה לחיות בשלב מאוחר יותר בחייה.”

בנובמבר 1941, קלבדיה והוריה, אולגה ואיוון, הכניסו לביתם את מריה דווס ובתה יקטרינה- שתי יהודיות שנשארו חסרות קורת גג ולמעשה חסרות כל, בעקבות כשלונה של מתקפה של הצבא הרוסי האדום. חרף התנאים הצפופים בבית משפחת ליכולוטובה בעיר הנמל האוקראיני פיאודוסיה וחרף העובדה שעצם הסתרת היהודים העמיד את חייהם בסכנה, המשפחה דאגה לצרכיהן של מריה ויקטרינה והסתירה אותן, מתוך רצון עז.

קלבדיה החליטה להעמיק את הסולידריות שלה עם עם ישראל לאחר מלחמת העולם השנייה ועברה לגור בישראל בשנת 1998 . עד לאחרונה, נותר סיפור חייה  גנוז ומוחבא היטב.

את דברי הפתיחה לטקס נשאו גב’ רונית חיימוב, מנהלת בי”ס “אילון”, גב’ מירי מושקוביץ, המורה שעבדה עם עצו”מ בארגון את הטקס, והגב’ יעל רוזן, מרכזת פרויקט “חסידי אומות העולם” של עמותת עצו”מ. לאחר מכן, התלמידים סיפרו את סיפורה של משפחת ליכלטובה, הקרינו מצגת תמונות שהכילה צילומים של המשפחה, דיקלמו את שירו של חיים חפר “חסידי אומות העולם”, ושרו שיר כהוקרה למצילים.

עד לרגע האחרון, לא היה ברור אם מר ליברמן, שמצבו הבריאותי קשה ביותר, יצליח להגיע לטקס. אך בסוף, הוא לא רק הגיע לטקס, אלא גם אסף את כוחותיו על מנת לעמוד ולשיר “התקווה” עם התלמידים בתום הטקס.

לאחר הטקס, תלמידים דוברי רוסית ניגשו למר ליברמן בכדי להודות לו על הגעתו ולומר לו עד כמה הקרבתה של קלבדיה השפיעה עליהם.

 

 

 

 

 

 

Speak Your Mind

*